Missiestatements alleen iets voor grote bedrijven? Juist niet!

Missiestatements alleen iets voor grote bedrijven? Juist niet!

groene pijl 2

Zo veel te doen!
Om iedere ondernemer cirkelt een kakofonie aan mogelijke to do’s heen waaruit je een keuze moet maken. Dit is logisch, zeker als je bedenkt dat je als kleine zelfstandig ondernemer met werkelijke alle aspecten van ondernemen te maken hebt.
Hoe kies je dan de juiste dingen om te doen?
Hoe bepaal je welke dingen wezenlijk bijdragen aan jouw lange termijn doelen en welke dingen niet?
Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen maar aan het rennen bent, maar dat je juist met grip naar jouw eigenlijke doelen toe werkt?
Kortom: Hoe creëer je de juiste focus?

Niet altijd de goede dingen
Wanneer je niet scherp voor de geest hebt waar je voor staat, welke overtuigingen het belangrijkste zijn en waar je heen wilt met jouw onderneming, is het lastig om de juiste acties te bepalen.
Het gevolg van bezig zijn met de verkeerde dingen kan zijn:
–          Je bent snel afgeleid en krijgt de dingen niet af
–          Je begint al aan nieuwe dingen terwijl andere dingen niet afgerond zijn
–          Dingen blijken na veel inspanning geen echte bijdrage te leveren aan jouw doelen
De juiste focus ontbreekt waardoor je jouw doelen regelmatig niet bereikt. Dit is niet alleen ineffectief, maar geeft ook enorm weinig voldoening. Omdat jouw eigen plan niet leidend genoeg is, pas je ook in de plannen van anderen. Maar daar ben je toch geen ondernemer voor geworden!

Hoe lost een missiestatement dat op?
De flexibiliteit van een kleine onderneming is charmant, maar het gevaar loert om gemakkelijk over te schakelen naar een andere koers en focus. Vaak gebeurt dit nog onbewust ook. Dit komt veelal doordat de koers en focus niet gekoppeld zijn aan een vastgestelde missie en visie. Eentje waarin de ondernemer en/of de organisatie zelf oprecht geloven.

Onderbouwd kiezen en nee kunnen zeggen
Door alle kansen die zich voordoen te willen grijpen, doen veel ondernemers dingen die eigenlijk niet passen bij hun lange termijn plannen.
Gebrek aan consistent beleid resulteert in gebrek aan grip op eigen doelen.
Op een missiestatement kun je altijd terugvallen. Het is een toetsinstrument voor jouw koers.
Het helpt je structuur aan te brengen in die ‘kakofonie van mogelijkheden’ en gefundeerd te kiezen welke dingen je gaat doen. En even belangrijk, welke dingen je niet gaat doen!
Nee kunnen zeggen is eenvoudiger als je een kompas kunt raadplegen.

Zichtbare identiteit nodigt uit
Waar je het echte onderscheid mee maakt is het ‘waarom’ achter jou en jouw organisatie. Want klanten, zakenpartners, investeerders, medewerkers; we  haken allemaal gemakkelijk aan op overeenkomstige overtuigingen. Dingen die van jezelf zijn en die je terugziet bij anderen. Dat is een gevoelskwestie waarop rationele argumenten weinig invloed hebben.
Dus als je rationele factoren als kwaliteit, service, prijs, distributie enzovoorts op orde hebt, en laten we wel wezen als je deze niet op orde hebt heb je een ander probleem, maak je dus het verschil op het ‘waarom’, jouw identiteit. Wees wie je bent in alles dat je doet en jouw identiteit is consistent.
Een missievoorbeeld: ‘Onze visie is om een succesvoller en gelukkiger dagelijks professioneel leven te creëren voor iedereen met een hoger werk -en denkniveau.’ ‘Daartoe bieden we persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s die aansluiten op de situatie en persoonlijkheid van mensen, en helpen we ze hun eigen doelen te stellen en te bereiken.’ ‘Wij doen dit met plezier, openheid en transparantie en tegen prijzen die persoonlijke ontwikkeling niet zullen hinderen.’

Cognitieve dissonantie voorkomen (iets anders krijgen dan je verwachtte)
Doordat je doet en uitdraagt waar je voor staat zal jouw product of dienst die je levert daarmee ook overeenkomen. Met andere woorden: mensen krijgen wat ze verwachten.
Andersom kun je leveranciers met een heldere missiebeschrijving ook beter ‘helpen’ aan jou te leveren wat bij jou past. Zo is het bijvoorbeeld voor een ontwerper of websitebouwer een hele klus om exact die look en feel te leveren die bij jouw identiteit past. Hoe eenduidiger en concreter de missie, des te gemakkelijker het is om daar de kernwaarden uit te halen.

Jouw missie leidend maken in drie stappen:

Onderzoeken
Breng in kaart waar je voor staat, wat je kunt, waar je heen wilt en hoe.
Verzamel vooral korte krachtige termen die wat jouw betreft zeggen wat je zeggen wilt. Denk daarbij aan normen, waarden en overtuigingen; intenties en ambities; bestaansrecht; werkterrein; etc.
Neem de tijd voor dit onderzoek. Het is niet mogelijk om in één sessie alles op een rij te hebben en te overzien. Daar is tijd voor nodig, dus plan tussenpozen van een paar dagen in. Vertrouw op je gevoel en wees eerlijk tegen jezelf.
Maak een lijst van alle items die belangrijk voor je zijn. Markeer vervolgens alleen die onderdelen die jouw professionele visie echt onderstrepen.
Vraag de hulp van een objectief persoon en spreek het proces wat je hebt doorlopen.
Maak de lijst definitief en toets deze op eenduidigheid en herkenning bij stakeholders.

Formuleren
Gebruik de lijst met items uit jouw onderzoek als uitgangspunt. Vertaal de items verder door. De juiste woorden vinden is een kunst, dus overweeg goed hoe je formuleert.
Het belangrijkste is dat de missie blijft zeggen wat je bedoelt en dat iedereen die belang kan hebben bij jouw onderneming de strekking snapt en voelt.
Voorkom volzinnen en hou het zo kort en eenvoudig mogelijk. Des te duidelijker en eenvoudiger, des te groter is de praktische toepasbaarheid van jouw missie.
Bij kleine veranderingen moet de missie stand kunnen houden!
Neem ook voor het formuleren de tijd, je formuleert een missie tenslotte voor een periode van jaren, zo niet langer.

Committeren aan jouw missie
Nu heb je de missie geformuleerd. Als je hem zo terugleest voelt ‘ie’ goed en herken je jezelf er helemaal in. Maar hoe ga je er nu voor zorgen dat jouw missie leidend wordt voor jouw dagelijkse praktijk?
Durf jezelf en de organisatie vast te pinnen op wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt bereiken.
Missie en visie moeten overeenkomen met wie jij bent in het dagelijks leven en welke dingen jij je organisatie laat doen. Iedere dag weer, zonder te verslappen.
Kanaliseer dit inzicht en integreer het in de dagelijkse gang van zaken. Gebruik jouw missie als kompas en toets alles wat je doet aan jouw missie. Stel vragen als:
Draagt dit bij aan mijn/onze doelen?
Komt dit overeen met wie ik ben/we zijn?
Categoriseer met je missie in het achterhoofd op: ‘Don’t needs’, ‘Nice to have’s en ‘Must haves’.
Richt je vervolgens alleen op de ‘Must haves’ en bepaal dan pas jouw acties. Zeg nee tegen de rest, aangezien het niet essentieel is.

About the Author: focusspot

focusspot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *